YESTERDAY WE LEARN χθες μαθαίνουμε , TODAY WE PRACTISE σήμερα ασκούμε , TOMORROW WE ACHIEVE αύριο επιτυγχάνουμε

Monday, January 26, 2009

Gerhana Matahari-annular eclipse (sideroblastic)

Gerhana matahari separa selama 3 jam 46 minit hari ini boleh dilihat dari benua Afrika sehinggalah ke Australia,sepanjang 14500km.Di Malaysia,termasuk rumah aku juga fenomena ini dapat dilihat.Opss ada aku mention pasal rumah aku tak? Ooo..aku ada kat rumah,balik cuti raya ni.Balik hari Jumaat jam 2 pagi dengan kereta.Abe,Maizan,Akmal ngan K.Tie..Diorang dah tau dah rumah aku dok celah mana...datang ar rumah aku kalau free.Hari jumaat hari tu aku tak balik terus dari makmal.kitaorang tengok slaid cytology dari pukul 5 petang sampai nak-nak maghrib.Dari 11 orang sampai tinggal 7.Sempat pergi dobi cuci semua pakaian.Bersiar-siar sampai pukul 10 malam..10 malam kan pintu asrama ditutup.Kalau lewat masuk menjawablah dengan surat tunjuk sebab kat bahagian HEP.Sorry ar kat diorang kerana tak sempat bertemu dengan my parent.My mum and my dad pi ambik adik aku kat stesen keretapi.Lagipun aku sebenarnya tak bagitau pun aku nak balik..He...he.. nakal betul aku.Malam besok bertolak pulang ke asrama,insyaalah.Alang-alang bercerita ni aku nak bagitau tentang tragedi black out selama sejam 15 minit kat hostel hari tu.Seluruh bebudak hostel bising...tambahan lagi keesokan harinya masing-masing ada formative exam.Gawat lah.Kawasan sekitar terang benderang cuma hostel kami bergelap.Mungkin bangunan hostel tu dah lama kot..En.Salleh (pengarah kolej) dan En.Ng (warden asrama) bersusah payah 'menghidupkan' elektrik malam tu.TQ..dalam blackout tu dah lah tak makan lagi.Lapar siot..Abe ambil keputusan untuk makan.Makan ar kau sorang,aku..tunggu karan ada balik ar.Tengah dia sedap-sedap makan si Azim ni boleh pulak melangkah masuk dalam gelap dan Prap....tumpahlah air nescafe si Abe berserta pecahnya pemegang mugnya.Membasuh lah lantai malam tu..budak tu..memang nak kena!K ar berbalik kepada gerhana...Gerhana matahari cincin 26 januari 2009 merupakan salah satu dari enam gerhana yang akan terjadi pada tahun ini.Dan gerhana matahari cincin ini adalah yang pertama semenjak 1998.Akan ada 2 gerhana matahari dan 4 gerhana bulan tahun 2009 ni.Gerhana matahari penuh Julai ini.Sayangnya saat gerhana terjadi awan gemawan ni banyak le pulak tapi untunglah tak 100%.Melihatkan gerhana matahari ni mengingatkan aku tentang heroes.Oleh kerana titik gerhana agak jauh dari Malaysia,kira-kira 60%-80% matahari akan dilindungi bulan.Permulaan gerhana bermula jam 4.30 petang dan kemuncak gerhana pada 5.50 petang dan berakhir pada jam 6.58 petang.
p/s maaf di atas kesalahan tatabahasa

SUN ECLIPSE 26 JAN 2009
KUALA LUMPUR

Latitude: 3° 8' 50" N
Longitude: 101° 41' 16" E
Height above sea level: 0 metres
Time zone: 8h ahead of UT

The eclipse is partial from this location.
Timing Information Beginning of partial phase
Time: 16:31:36

Maximum eclipse
Time: 17:50:40
Eclipse magnitude: 0.726

End of partial phase
Time: 18:58:49


No comments: